Johdanto
Tämä opas on osa Opetushallituksen OPPA-hankkeessa tuottamaani materiaalia. OPPA-hankkeen tavoitteina on luoda yksilöllisiä oppimispolkuja hyödyntäen käänteistä opetusta, sekä monipuolistaa arviointia. Käänteisessä opetuksessa on ajatuksena, että opiskelija opiskelee asian ensin itsenäisesti ja sitten työstää sitä esimerkiksi tehtävien avulla oppitunnilla opettajan ohjauksessa. Erityisesti reaaliaineissa tätä asian itsenäistä opiskelua voidaan tukea erilaisten opiskelutekniikoiden avulla, jolloin lukeminen tehostuu ja luettua tekstiä muokataan jo lukiessa. Tehokkaaseen opiskeluun kuuluvat myös tavoitteiden asettaminen, opiskelun suunnitteleminen ja itsearviointi. Itsearviointi sisältyy tärkeänä osana myös arvioinnin monipuolistamiseen ja kehittämiseen opiskelijaa kannustavaksi ja oppimista tukevaksi. Jatkan opiskelun tukemisen kehittämistä opinto-ohjaajaopintojeni kehittämishankkeessa. Kehittämishankkeessa tuotan erityisesti opettajille ja opinto-ohjaajille tapoja tukea opiskelijan opiskelutaitoja.
Kuopiossa keväällä 2018,
Anu Jylhäsalmi
“Opiskelija tarvitsee työkaluja opiskelemisen ja oppimisen tueksi, jotta hän voi toimia itseohjautuvasti ja olla aktiivinen opiskelija.”



Olen biologian, maantieteen, terveystiedon ja kemian aineenopettaja sekä opinto-ohjaajaopiskelija