Johdanto

Tämä opas on osa Ope­tus­hal­li­tuk­sen OPPA-hank­kees­sa tuot­ta­maa­ni ma­te­ri­aa­lia. OPPA-hank­keen ta­voit­tei­na on luo­da yk­si­löl­li­siä op­pi­mis­pol­ku­ja hyö­dyn­tä­en kään­teis­tä ope­tus­ta, sekä moni­puo­lis­taa ar­vi­oin­tia. Kään­tei­ses­sä ope­tuk­ses­sa on aja­tuk­se­na, että opis­ke­li­ja opis­ke­lee asi­an en­sin it­se­näi­ses­ti ja sit­ten työs­tää sitä esi­mer­kik­si teh­tä­vien avul­la oppi­tun­nil­la opet­ta­jan oh­jauk­ses­sa. Eri­tyi­ses­ti re­aa­li­ai­neis­sa tätä asi­an it­se­näis­tä opis­ke­lua voi­daan tu­kea eri­lais­ten opis­ke­lu­tek­nii­koi­den avul­la, jol­loin lu­ke­mi­nen te­hos­tuu ja lu­et­tua teks­tiä muo­ka­taan jo lu­kies­sa. Te­hok­kaa­seen opis­ke­luun kuu­lu­vat myös ta­voit­tei­den aset­ta­mi­nen, opis­ke­lun suun­nit­te­le­mi­nen ja itse­ar­vi­oin­ti. Itse­ar­vi­oin­ti si­säl­tyy tär­ke­ä­nä osa­na myös ar­vi­oin­nin moni­puo­lis­ta­mi­seen ja ke­hit­tä­mi­seen opis­ke­li­jaa kan­nus­ta­vak­si ja op­pi­mis­ta tu­ke­vak­si. Jat­kan opis­ke­lun tu­ke­mi­sen ke­hit­tä­mis­tä opin­to-oh­jaa­ja­o­pin­to­jeni ke­hit­tä­mis­hank­kees­sa. Ke­hit­tä­mis­hank­kees­sa tuo­tan eri­tyi­ses­ti opet­ta­jil­le ja opin­to-oh­jaa­jil­le ta­po­ja tu­kea opis­ke­li­jan opis­ke­lu­tai­to­ja.

Kuo­pi­os­sa ke­vääl­lä 2018,

Anu Jyl­hä­sal­mi

“Opis­ke­li­ja tar­vit­see työ­ka­lu­ja opis­ke­le­mi­sen ja op­pi­mi­sen tu­ek­si, jot­ta hän voi toi­mia itse­oh­jau­tu­vas­ti ja olla ak­tii­vi­nen opis­ke­li­ja.”

Olen bi­o­lo­gi­an, maan­tie­teen, ter­veys­tie­don ja ke­mi­an ai­neen­o­pet­ta­ja sekä opin­to-oh­jaa­ja­o­pis­ke­li­ja

Te­hoa opis­ke­luun!Tie­tout­ta ja käy­tän­nön vink­ke­jä opis­ke­lun tu­ek­si15.3.2017